Bestuurlijke samenvatting

Financiële hoofdlijn

(bedrag x 1.000)

Omschrijving

Bedrag

Primaire begroting 2020

909

Structurele mutaties

-3.887

Incidentele mutaties

2.978

Mutaties decembercirculaire 2019 en overige mutaties 2019

1.178

Begroting 2020 na wijziging

1.178

Resultaat 1e raadsrapportage 2020

-3.027

Mutaties meicirculaire 2020 + 1e compensatie coronavirus

1.359

Resultaat 2e raadsrapportage 2020

1.940

Begrotingsruimte

1.450

Storting begrotingsruimte in Algemene reserve

-1.450

(bedrag x 1.000)

Voordelig

Nadelig

Verwacht resultaat 2020 (bijgestelde begroting)

Realisatie 2020

Afwijking t.o.v. verwacht resultaat

Overzicht belangrijkste verschillen

Voordelig

Nadelig

Structureel

Incidenteel

Programma

01. Huisvesting brandweer

68

68

1

02. Loonindexatie Veiligheidsregio Limburg N

26

26

1

03. XTC dumpingen

13

13

1

04. Overig programma 1

35

35

1

05. Leerlingenvervoer

29

29

2

06. Kinderopvang

52

51

2

07. Overig programma 2

12

12

2

08. Loonindexatie Veiligheidsregio Limburg N

23

23

3

09. Overig programma 3

9

9

3

10.Afvalverwerking

460

460

4

11. Woonwagens

38

38

4

12.Omgevingsvergunningen

76

76

4

13.Openbaar groen

128

128

4

14.Speelvoorzieningen

46

46

4

15. Overig programma 4

191

191

4

16.Compensatie culturele instellingen

96

96

5

17.Specifieke uitkering Sport (incl.afrek.2019)

74

74

5

18. Overig programma 5

46

46

5

19.Preventie jeugd

52

52

6

20.Jeugdzorg (incl. gedwongen kader)

594

594

6

21.Jeugdzorg voorgaande jaren

40

40

6

22. Overig programma 6

4

4

6

23.Inkomensvoorzieningen en levensonderhoud

433

433

7

24.Re-integratie

30

30

7

25.Tozo

353

353

7

26.Compensatie gemeenschapshuizen

22

23

7

27.Aanvullend vervoer

95

95

7

28.Gemeentelijk armoedebeleid

42

42

7

29.Algemene voorzieningen lokaal

56

56

7

30. Woningaanpassingen

87

87

7

31.Huishoudelijke verzorging

119

119

7

32.Begeleiding volwassenen

102

102

7

33.Hulpmiddelen

64

64

7

34 Overig programma 7

2

2

7

35.Legesproducten

72

72

8

36.Loketproducten

12

12

8

37.Commissie van bezwaar

11

11

8

38. Overig programma 8

34

34

8

39.College B&W

42

42

9

40.Raad

26

31

9

41.Fonds maatschappelijke activiteiten

21

21

9

42. Overig programma 9

20

20

9

43.Onderhoud vastgoed

619

214

10

44.Taakstelling vastgoed en accommodaties

420

174

246

10

45.Toeristenbelasting

453

453

Alg. Dk

46.Rente beleggingen

204

204

Alg. Dk

47.Dividend

159

159

Alg. DK

48.OZB woningen

43

43

Alg. Dk

49.Overig algemene dekkingsmiddelen

7

7

Alg. Dk

50.Werkbedrijf en serviceteam

207

207

Overhead

51.Archief

25

12

13

Overhead

52.Gemeentehuis

27

27

Overhead

53.Representatie

23

23

Overhead

54. Overig overhead

254

254

55.Vennootschapsbelasting

93

93

VPB

56.Onvoorzien

51

51

Onvoorzien

Afrondingsverschillen

5

Totalen

4.883

1.462

Belangrijkste voor- en nadelen programma 1
01.Huisvesting brandweer (structureel  voordeel € 68.000)
Bij de begroting 2020-2023 is het bedrag voor de huurinkomsten van de brandweerkazernes structureel verhoogd. Hierbij is rekening gehouden met mogelijke toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de huidige brandweerkazernes (het verlaten van twee oude kazernes met de komst van één nieuwe kazerne). Indien gekozen wordt voor het instant houden van de huidige situatie, wordt dit bedrag meegenomen in de kadernota.

02.Veiligheidsregio Limburg Noord (incidenteel voordeel € 26.000)
Het betreft hier een incidentele bijstelling van de loonindexatie binnen de VRLN. Als deelnemende gemeente ontvingen we derhalve een bedrag terug. Gezien het incidentele kader van de teruggave wordt hier naar de toekomst toe niets mee gedaan.

03.XTC Dumpingen (incidenteel voordeel € 13.000)
Vanuit de provincie kregen we een tegemoetkoming voor de gemaakt kosten voor het ruimen van XTC dumpingen. Gezien het incidentele kader en de onzekerheid van een eventuele tegemoetkoming wordt hier naar de toekomst toe niets mee gedaan.

04. Overig programma 1 ( incidenteel voordeel € 35.000)
Binnen programma 1 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.  

Belangrijkste voor- en nadelen programma 2
05.Leerlingenvervoer (incidenteel nadeel € 29.000)
De kosten van het leerlingenvervoer stijgen door kostenontwikkeling (NEA index 2020 is 6,7%), stijgende tarieven vanwege de aanbesteding. Verder neemt het aantal leerlingen langzaam toe.

Daarnaast is er in 2020 sprake van extra kosten vanwege de aanbestedingsprocedure. Voor de komende jaren is hier in de ramingen rekening mee gehouden door voor het jaar 2021 € 132.000 meer te ramen (ook gelet op de aanbesteding). Tot slot bestaat er vanaf 2022 een bezuinigingsopgave ten aanzien van dit budget.

06.Kinderopvang (incidenteel voordeel € 52.000)
Het restant is grotendeels te verklaren uit de extra bijdrage van het Rijk vanwege de coronacrisis en omdat inspecties van de GGD niet zijn doorgegaan vanwege COVID-19. Dit betreft € 12.940.

Van het Rijk ontvingen we €41.820 via de septembercirculaire om de extra kosten voor de opvang van kinderen van ouders met een cruciaal beroep te betalen. Daarnaast is deze bijdrage gebruikt om de eigen bijdrage van ouders (subsidieregeling) te vergoeden. Van dit bedrag is ongeveer € 25.000 niet gebruikt. Daarnaast is € 13.594 minder uitgegeven aan subsidies.

07. Overig programma 2 ( incidenteel voordeel € 12.000)
Binnen programma 2 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.  

Belangrijkste voor- en nadelen programma 3
08.Bijdrage Veiligheidsregio Noord Limburg (incidenteel voordeel € 23.000)
Het betreft hier een incidentele bijstelling van de loonindexatie binnen de VRLN. Als deelnemende gemeente ontvingen we derhalve een bedrag terug ontvangen van € 22.608.

09. Overig programma 3 ( incidenteel voordeel € 9.000)
Binnen programma 3 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.  

Belangrijkste voor- en nadelen programma 4
10.Afvalverwerking (structureel nadeel € 460.000)
De heffingen ten aanzien van afval waren het afgelopen jaar niet kostendekkend. Aan de hand van het 213a doelmatigheidsonderzoek is opgeroepen om stappen te ondernemen. Diverse budgetten voor 2022 worden bijgesteld, om deze mee te laten lopen in de tarieven. In 2020 is tevens de afrekening van Nedvang voor de jaren 2015 t/m 2019 ontvangen. In het verleden ontvingen we hier teveel vergoeding voor en derhalve hebben we € 121.457 terugbetaald.

Daarnaast is voorgesteld dat RD Maasland een voorziening vormt om eventuele schommelingen gedurende het jaar op te vangen. Tot slot zijn we van mening dat een stelpost voor personeel bij RD Maasland gevormd moet worden, om ziektevervanging mogelijk te maken, zonder daarvoor een begrotingswijziging in te dienen bij de gemeenten.

11.Woonwagens (incidenteel nadeel € 38.000)
In 2020 zijn extra kosten gemaakt voor de inzet van een externe partij voor de zaken met betrekking tot de woonwagens. Het is niet de verwachting dat dit in de toekomst in deze hoedanigheid voor komt.

12.Omgevingsvergunningen (incidenteel voordeel € 76.000)
In 2020 zijn meer legesinkomsten gegenereerd (€ 136.228) dan begroot in het kader van vergunningen. Door afrekeningen van voorgaande jaren (€ 59.990 negatief) is de opbrengst per saldo € 76.238 hoger. Hierbij dient vermeld te worden dat hier tegenover ook extra uitgaven staan ten behoeve van het toetsen van besluiten, waarvoor bij de 1e en 2e raadsrapportage in totaal het budget met € 60.000 is bijgesteld. De extra inkomsten dekken derhalve deze kosten.

13.Openbaar groen (incidenteel nadeel € 128.000)
In het buitengebied zijn de gemeentelijke bermen en sloten onderhouden, waarbij rekening is gehouden met onder andere de verkeersveiligheid. Daarnaast is extra onderhoud uitgevoerd bij de jachthaven in Neer. Op enkele locaties is het bermbeheer aangepast. Dit is gebeurd om natuurlijke bestrijding van eikenprocessierupsen te bevorderen en de biodiversiteit te verhogen. Hiervoor vond afstemming met Studiegroep Leudal en IVN plaats. Daarnaast zijn ten behoeve van de natuurlijke bestrijding van eikenprocessierupsen 600 mezennestkasten en 50 vleermuisnestkasten opgehangen in de openbare ruimte.  

Door een storm in augustus 2020 maakte de gemeente extra kosten om de stormschade te herstellen. Ook zijn gedurende het jaar een aantal afgekeurde bomen verwijderd in verband met de boomveiligheid.

Omdat het beheersysteem nog niet up-to-date is en nog niet aansluit op de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is in 2019 gestart met het actualiseren van het beheersysteem. Dit is in 2020 gecontinueerd. In verband met het droge voorjaar en de droge zomer in 2020, zijn extra uitgaven gemaakt voor de recent aangeplante plantsoenen en bomen.

In 2020 zijn de centrumgebieden door de aannemer meegenomen met de onkruidbestrijding op verhardingen (werd voorheen uitgevoerd door de Eigen Dienst). Echter niet alle verhardingen zijn opgenomen in het beheersysteem. De geactualiseerde hoeveelheden zijn verrekend met de eindafrekening. Dit leidde ertoe geleid dat de totale kosten hoger zijn uitgevallen.

Voor onderstaande zaken was de intentie om voor de kosten een bedrag uit het groenfonds te onttrekken:
- project biotoopverbetering kamsalamander;
- blouw en plaatsing 50 grootoorvleermuiskasten;
- bouw en plaatsing 10 insectenhotels;
- gemeentelijke bijdrage project bloemrijke bijen- en vlinderoases;
- uitvoering weidevogelbescherming.   
Dit alles te samen resulteert in een tekort ad € 128.000

14.Speelvoorzieningen ( incidenteel voordeel € 46.000)
In afwachting van beleid, worden enkel de hoog noodzakelijke en wettelijk verplichte werkzaamheden verricht. In 2020 stelde de raad een extra bedrag beschikbaar voor 2021 om dit beleid tot stand te brengen. De huidige budgetten worden gebruikt voor de uitvoering van het plan.

15. Overig programma 4 ( incidenteel voordeel € 191.000)
Binnen programma 4 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.  

Belangrijkste voor- en nadelen programma 5
16.Cultuur ( incidenteel voordeel € 96.000)
De septembercirculaire kende een bedrag van € 96.459 toe als compensatie inzake de coronacrisis voor culturele instellingen. In 2020 is dit budget niet gebruikt. Middels resultaatbestemming komt dit bedrag voor 2021 beschikbaar, zodat het alsnog ten goede komt aan de culturele sector.

17.Specifieke uitkering stimulering sport (incidenteel voordeel € 74.000)
De aanvraag van de specifieke uitkering sport en de afrekening van 2019 zorgt voor een positief saldo van € 74.055 in de exploitatie. Hoewel deze regeling voor 5 jaar is ingesteld (waarna het naar het gemeentefonds moet gaan), wordt hier nooit een raming voor gedaan in de primitieve begroting. Voorgesteld wordt om dit mee te nemen in de kadernota en hier een structureel gemiddeld bedrag van de afgelopen 3 jaar voor te ramen. Indien het bedrag daadwerkelijk naar het gemeentefonds gaat, dienen deze posten tegen elkaar weg te vallen.

18. Overig programma 5 ( incidenteel nadeel € 46.000)
Binnen programma 5 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.  

Belangrijkste voor- en nadelen programma 6
19.Preventie jeugd (incidenteel voordeel € 52.000)
Het budget voor preventie loopt na 2020 verder af. Daarop is in 2020 geanticipeerd en is voor diverse preventiearrangementen alternatieve dekking gezocht. Deze dekking is gevonden in onder andere het budget Gezondheidszorg en regionale middelen uit het Transformatiebudget. Hierdoor resteert op deze budgetten een positief saldo van € 51.800.

20.Jeugdzorg (incl. gedwongen kader (incidenteel voordeel € 594.000)
Het resultaat is met een bedrag van € 593.500 positief. Voor het eerst in jaren heeft er een stabilisatie in de uitgaven plaatsgevonden.
Er vond tussen de percelen een verschuiving van kosten plaats. Kort samengevat:

  • Jeugd en Opvoedhulp en Jeugd met beperking: de kosten zijn gedaald.
  • GGZ (inclusief dyslexie): de kosten zijn nagenoeg gelijk gebleven.
  • Diensten GI's: de kosten zijn gestegen.
  • JeugdzorgPlus: de kosten zijn gedaald.
  • Landelijk Transitie Arrangement: de kosten zijn gedaald.
  • PGB: de kosten zijn gedaald.

Het Rijk heeft extra middelen toegevoegd aan de Decentralisatieuitkering Vrouwenopvang ter compensatie van de stijgende kosten voor Veilig Thuis. De gemeente Venlo heeft op voorstel van de deelnemende gemeenten Veilig Thuis besloten om deze extra middelen te verdelen over de regiogemeenten. Leudal heeft een bedrag van € 88.103 ontvangen. Dit bedrag is opgenomen in het totale voordelige resultaat van jeugdhulp ad € 593.500.

21.Jeugdzorg voorgaande jaren (incidenteel voordeel € 40.000)
Er is een voordeel van € 39.800 op de verplichtingen vanuit voorgaande jaren. De daadwerkelijke betalingen in 2020 blijken achteraf iets lager te zijn uitgevallen dan waarmee in de rekening 2019 was rekening gehouden. In bovenstaande resultaat € 593.500 jeugdhulp is dit bedrag niet opgenomen. Het resultaat jeugdhulp bestaat alleen uit de uitgaven voor hulp in 2020.

22. Overig programma 6 ( incidenteel voordeel € 4.000)
Binnen programma 6 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.  

Belangrijkste voor- en nadelen programma 7
23.Inkomensvoorzieningen en levensonderhoud (incidenteel voordeel € 433.000)
Ondanks een forse bijstelling bij de 2e raadsrapportage (een aframing van € 350.000) blijft er op de uitkeringen een bedrag van € 240.100 over. Daarnaast is de rijksbijdrage € 193.000 hoger vastgesteld dan waarmee in de begroting rekening is gehouden (deze bijstelling wordt in september/oktober van enig jaar bekend gemaakt en kan derhalve niet meegenomen worden in de raadsrapportage). Hoewel we al jaren over houden op de uitkeringen, dienen we een kanttekening te plaatsen. Tijdens de coronacrisis zijn diverse regelingen door het rijk gemaakt waardoor ondernemers hun bedrijf konden behouden. In de nasleep hiervan is het goed denkbaar dat naar de toekomst toe het uitkeringen bestand stijgt. Daarnaast maken de uitgaven budgetten onderdeel uit van de opgave in het sociaal domein.

24.Re-integratie (incenteel nadeel € 30.000)
De uitgaven voor de re-integratie zijn € 30.000 hoger omdat meer trajecten zijn ingezet om tot
uitstroom te komen. De hogere uitstroom leidt tot lagere uitkeringen.

25.Tozo (incidenteel voordeel € 353.000)
De Tozo is in het leven geroepen in het kader van de coronacrisis. Van deze regeling kunnen ondernemers (mits zij aan de voorwaarden voldoen) gebruik maken. Het Rijk heeft hiervoor middelen ter beschikking gesteld aan de gemeenten in Nederland. Onderdeel van deze uitkering is een tegemoetkoming in het beoordelen van de Tozo aanvragen. Het betreft hier € 450 voor aanvragen ten aanzien van het levensonderhoud en € 800 voor de beoordeling van kapitaalverstrekkingen. Voor het toetsen van de aanvragen heeft inhuur plaatsgevonden van externe deskundigen voor € 11.400. In totaal heeft Leudal 791 dossiers getoetst waardoor een bedrag van € 352.950 als bijdrage naar de algemene middelen kan vloeien (vergoeding per dossier minus inhuur). Gezien de tijdelijkheid van deze regeling kan hier naar de toekomst toe niet voor worden geraamd. De vergoeding is bedoeld voor de werkzaamheden in 2020, maar ook voor de afwikkeling in de toekomst (bijv.bezwaar/beroep).

26.Gemeenschapshuizen (incidenteel voordeel € 22.000)
In de septembercirculaire is een bedrag van € 22.410 toegekend als compensatie inzake de coronacrisis voor gemeenschapshuizen. In 2020 is dit budget niet gebruikt en derhalve resteert het volledige budget. Middels resultaatbestemming komt dit bedrag voor 2021 beschikbaar, zodat het alsnog ten goede komt aan de gemeenschapshuizen.

27.Aanvullend vervoer (incidenteel voordeel € 95.000)
Doordat we het afgelopen jaar te maken kregen met het COVID-19 maakten minder personen gebruik van het aanvullend vervoer. Hierdoor zijn de vervoerskosten beduidend lager. De vervoerskosten worden jaarlijks door Omnibuzz afgerekend. Tegenover de lagere vervoerskosten van € 126.700 staan ook lagere eigen bijdragen van € 31.500 dan geraamd.

28.Gemeentelijk armoedebeleid (incidenteel voordeel € 42.000)
In 2020 is minder aanspraak gemaakt op de schuldhulpverlening en de bijzondere bijstand. Dit heeft met name te maken met de coronacrisis. Hierdoor zijn de uitgaven lager dan geraamd.
De intensivering van de terugvordering leidde ertoe dat de terugbetalingen stegen.

29.Algemene voorzieningen lokaal (incidenteel voordeel € 56.000)
In 2020 maakte de gemeente gebruik van de aanvraag van extra middelen voor de ambulantisering GGZ. Deze middelen (€ 50.000) ontvingen we in december 2020 en waren daarom niet in de begroting opgenomen. De gelden zijn ingezet ter dekking van de gemeentelijke uitgaven voor de inzet van begeleidings- en dagbestedingsactiviteiten. Het is niet zeker dat we deze bijdrage jaarlijks ontvangen.

30.Woningaanpassingen (incidenteel voordeel € 87.000)
Bij woonvoorzieningen zien we tevens een toename van het aantal aanvragen van ca. 15%. De landelijk stijgende bouwkosten zijn hier mede een oorzaak van. De stijging over de periode van 2018 tot heden is ca. 15 % (bron BouwkostenIndex.nl). In de 1e en 2e rarap is het budget voor de woningaanpassingen bijgeraamd voor in totaliteit € 277.000 (€ 150.000 structureel en € 127.000 incidenteel). Ten opzichte van de actuele raming vielen de werkelijke uitgaven € 86.913 lager uit. Dit is mede veroorzaakt doordat een aantal grotere woningaanpassingen pas in 2021 worden afgerond en de facturatie ook dan pas volgt. Bij de 2e rarap was nog ingeschat dat deze woningaanpassingen in 2020 gerealiseerd werden. Voor de komende jaren is het budget circa € 120.000 lager dan in 2020, waardoor een neerwaartse bijstelling op dit moment niet mogelijk is.

31.Huishoudelijke verzorging (incidenteel nadeel € 119.000)
Bij de hulp bij de huishouding zien we een toename 25% vanaf 1 januari 2019 als gevolg van het abonnementstarief. Bij de 2e rarap is het budget daarom bijgeraamd. Uit de jaarrekening blijkt een restant van € 119.200 negatief (ZiN en Pgb). Bij de hulp bij de huishouding zijn geen garantieomzetten betaald.

32.Begeleiding volwassenen (incidenteel nadeel € 102.000)
De reguliere uitgaven voor begeleiding hebben de raming met € 186.700 (ZiN en Pgb) overschreden. Dit is inclusief de garantieomzetten die betaald aan zorgaanbieders van in totaliteit € 54.500. In de begroting is met de garantieomzetten geen rekening gehouden omdat de afrekening pas in 2021 plaatsvond.  Daarnaast ontvingen we als gemeente ook een bijdrage vanuit Venlo van € 84.600. Deze gelden hebben betrekking op de individuele begeleidingsactiviteiten. Ook met deze ontvangsten is in de begroting geen rekening gehouden (pas in december 2020 bekend) en dit leidt dus tot een voordeel.

33.Hulpmiddelen (incidenteel voordeel € 64.000)
De uitgaven van de reguliere hulpmiddelen vallen € 64.100 lager uit dan de actuele raming. In de 1e rarap is dit budget structureel opgehoogd met € 100.000. De verwachting blijft dat deze structurele ophoging nodig is voor 2021.

34. Overig programma 7 ( incidenteel voordeel € 2.000)
Binnen programma 7 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.  

Belangrijkste voor- en nadelen programma 8
35.Legesproducten (incidenteel voordeel € 72.000)
De ontvangen leges zijn € 60.841 hoger dan begroot. Dit is te verklaren doordat er meer aanvullende producten zijn aangevraagd. Er zijn onder andere meer uittreksels BRP (basisregistratie personen) afgegeven. Daarnaast was er een toename van de naturalisatieverzoeken. Tot slot zijn er minder uitgaven geweest ten aanzien van de bijdragen aan het Rijk voor een bedrag van € 11.008. Met regelmaat worden de aantallen geactualiseerd en de begroting aangepast op de verwachte inkomsten en uitgaven.

36.Loketproducten (incidenteel voordeel € 12.000)
Er waren minder uitgaven ten aanzien van loketproducten. Dit heeft te maken met vermindering van het aantal afgegeven gezondheidsverklaringen. Daarnaast is er minder gebruik gemaakt van tolken. Beide afnames hebben waarschijnlijk te maken met de coronamaatregelen.

37.Commissie van bezwaar (incidenteel voordeel € 11.000)
In 2020 waren er minder kosten voor de commissie van bezwaar. De verwachting is dat dit incidenteel is. In 2019 is immers het budget structureel verhoogd om in de toekomst aan alle kosten te kunnen voldoen.

38.Overig programma 8 ( incidenteel voordeel € 34.000)
Binnen programma 8 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.  

Belangrijkste voor- en nadelen programma 9
39.College B&W (incidenteel nadeel €42.000)
Hogere loonkosten en uitkering college ad € 42.000.

40.Raad (incidenteel nadeel € 26.000)
Dit betreffen hogere bijdrage aan raad en commissieleden.

41.Fonds maatschappelijke activiteiten (incidenteel voordeel € 21.000)
Ten aanzien van het FMA zijn de beschikbare middelen niet voluit benut. De reden hiervoor is dat door COVID-19 minder subsidiabele activiteiten zijn uitgevoerd. De subsidieregeling is daarnaast eindig per 2022, waardoor een bijstelling niet nodig is.

42.Overig programma 9 ( incidenteel nadeel € 20.000)
Binnen programma 9 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.

Belangrijkste voor- en nadelen onderdeel vastgoed
43.Onderhoud vastgoed (incidenteel voordeel € 214.000)
Op het onderhoudsbudget van vastgoed is over 2020 een bedrag van € 214.189 niet besteed. Doordat de nieuwe MJOP’s en het daarbij behorende vastgoedbeheerbeleid nog niet gereed zijn, wordt dit bedrag niet gestort in een voorziening groot onderhoud. Het is van belang dat op korte termijn het vastgoedbeheerbeleid wordt vastgesteld, zodat naar de toekomst het budget kan worden bijgesteld. Vooralsnog is er per 2023 een bedrag van € 1.700.000 beschikbaar, maar actuele plannen zijn hiervoor niet beschikbaar. In het kader van strakkere sturing is dit een belangrijk aandachtspunt. Te meer omdat hier in het verleden te pas en te onpas bedragen zijn afgeraamd om de begroting sluitend te krijgen. Daarnaast zitten de resultaten van dit budget versnipperd over de gehele begroting. Voor programma 10 is het saldo hiervan € 618.652.

44.Vastgoed en accommodaties (incidenteel nadeel € 420.000)
In 2020 is geen invulling gegeven aan de taakstelling vastgoed. Voor de jaren 2023 en verder is reeds een structurele oplossing gevonden. Bijstelling is derhalve niet aan de orde.

In 2020 is eveneens geen invulling gegeven aan de taakstelling accommodaties. Eventuele besparingen vanuit het accommodatiebeleid dienen bij te dragen aan de realisatie van deze taakstelling. De verwachting is dat we deze taakstelling in de toekomst gaan realiseren. Naast het accommodatiebeleid, kan ook het vastgoedbeheerbeleid hier aan bijdragen.

Belangrijkste voor- en nadelen onderdeel dekkingsmiddelen
45.Toeristenbelasting (incidenteel voordeel € 453.000)
Bij de eerste raadsrapportage is een inschatting gemaakt ten aanzien van de toeristenbelasting. De toen beschikbare gegevens en het feit dat er een landelijke lockdown was inzake coronacrisis, leidden er toe dat de begroting is bijgesteld. Bij de tweede raadsrapportage waren er nog geen signalen, dat dit terug naar boven bijgesteld moest worden, aangezien de rapportage over de zomermaanden nog niet voorhanden was. Bij de eindverantwoording van de BsGW blijkt dat de eerdere bijstelling niet had gehoeven. Sterker nog, de verwachting is dat we de reguliere inkomsten gaan halen. Dit betekent overigens niet dat de middelen die gemeente middels de algemene uitkering toegekend kreeg ( € 226.000) terugbetaald moeten worden.

46.Rente op beleggingen (incidenteel voordeel € 204.000)
Het afgelopen jaar zijn diverse beleggingen verkocht. Allereerst voor de financiering van de nieuwe hybride lening aan Enexis, anderzijds om een kortlopende kasgeld lening af te lossen. Bij de verwerking van deze verkoop zijn ook de rente inkomsten aangepast. Hier is per abuis geen rekening gehouden met de rente inkomsten, die we ontvangen voor het gedeelte van het jaar dat de beleggingen in ons bezit waren. Bij de tweede raadsrapportage heeft de bijstelling voor een negatief effect gezorgd, waar dit nu een positief effect heeft op het resultaat.

47.Dividend (incidenteel voordeel € 159.000)
In 2019 is een foutieve doorrekening gemaakt ten aanzien van het dividend. Deze is voor de jaren 2021 e.v. herstelt in de begroting, maar dit is niet gebeurd voor 2020 in de tweede raadsrapportage.

48.OZB woningen ( incidenteel voordeel € 43.000)
Op basis van de jaarverantwoording van de BSGW blijkt dat we meer OZB ontvingen dan aanvankelijk begroot. Doordat dit pas inzichtelijk wordt bij de 4e en laatste URAP van de BSGW kon dit niet eerder voorzien worden.

49.Overig algemene dekkingsmiddelen ( incidenteel voordeel € 7.000)
Binnen de algemene dekkingsmiddelen zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.

Belangrijkste voor- en nadelen onderdeel overhead
50.Werkbedrijf en serviceteam (incidenteel voordeel € 207.000)
In 2020 bleef geld over op de budgetten die te maken hebben met het werkbedrijf/MOB. Dit wordt met name veroorzaakt door het feit dat de personele inzet later in 2020 op gang is gekomen. Voor 2021 zijn reeds diverse functies ingevuld, waardoor de verwachting is dat het budget in 2021 benut gaat worden. Tevens wordt in 2021 gewerkt aan een business case voor het MOB. Op basis daarvan worden eventueel budgetten bijgesteld.

51.Archief (incidenteel/structureel voordeel € 25.000)
In 2020 waren er minder uitgaven op het onderdeel archief. Zowel een lagere stijging van de huurkosten als ook minder aanschaf van archief materiaal, zorgen voor een onderschrijding van € 24.600. Voor de kadernota wordt gekeken welk bedrag structureel overblijft en wat derhalve teruggegeven kan worden aan de algemene middelen.

52.Gemeentehuis (incidenteel voordeel € 27.000)
Lagere uitgaven diverse posten gemeentehuis van € 27.000, veroorzaakt door lagere energielasten en lager lasten voor overige gebruiksgoederen.

53.Representatie (incidenteel voordeel € 23.000)
In 2020 is voor € 23.000 minder uitgegeven aan representatie. De ontwikkelingen rondom de coronacrisis zorgden ervoor dat er nauwelijks bijeenkomsten en festiviteiten waren in 2020.

54.Overig overhead ( incidenteel voordeel € 254.000)
Binnen de overhead zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door interne door belastingen en het onderhoud op vastgoed. Deze onderdelen samen vormen de post overig.

Belangrijkste voor- en nadelen onderdeel VBP, onvoorzien en overig
55.Vennootschapsbelasting (incidenteel voordeel € 93.000)
Binnen de gemeente Leudal is structureel een bedrag begroot voor mogelijke VPB verplichtingen. Deze VPB verplichtingen doen zich enkel voor op het gebied van de grondexploitaties. De regeling met betrekking tot de VPB bestaat sinds 2016 en sindsdien heeft Leudal geen enkele keer VPB hoeven te betalen. Sterker nog, er zijn nog openstaande verliezen die in de toekomst eerst verrekend worden alvorens feitelijk VPB betaald moet worden. Voorgesteld wordt dan ook het initieel geraamde bedrag van € 85.000 bij te stellen, met dien verstande dat wanneer er VPB betaald moet worden, dit ook bijgeraamd mag worden.

56.Onvoorzien (incidenteel voordeel € 51.000)
In 2020 zijn er geen zaken ten laste van de post onvoorzien gebracht. Derhalve resteert hier een saldo van € 50.849. Voor de komende jaren wordt ingezet op het actiever gebruiken van deze post, waar nodig. Tevens vallen eventuele restanten vanaf dan in de 2e raadsrapportage vrij.

In 2020 is de taakstelling op personeel en organisatie volledig ingevuld. Voor de taakstellingen vastgoed en accommodaties is dit niet het geval en zijn deze onderdeel van het jaarrekeningresultaat.

(bedrag x 1.000)

Taakstellingen

Restant 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

P taakstelling

0

104

338

496

552

Jeugd

-

489

2.095

3.142

3.142

Vastgoed

210

174

174

Accommodaties

210

175

175

175

175

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2021 09:27:33 met de export van 05/28/2021 13:46:47