Programmaplan

Overhead

Overhead omvat alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.

Hiertoe behoren in ieder geval leidinggevenden in het primair proces, de ondersteuning vanuit de afdeling Bedrijfsvoering op de “PIOFACH” functies (Personeel, Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Automatisering, Communicatie, Huisvesting) en overige kosten niet toe te delen aan de taakvelden in het primaire proces.
Wij hanteren de definitie die in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wordt gehanteerd.

Ook worden hierin de kosten meegenomen voor huisvesting, facilitaire zaken, ICT en overige. De laatste omvat kosten voor uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie zoals onder andere verzekeringskosten, opleidingskosten en aanvullende personeelskosten.

(bedrag x 1.000)

Begroting 2020

Begroting na wijziging 2020

Realisatie 2020

Verschil 2020

Werkelijk %

Personeel

6.117

5.486

5.084

402

7,33%

Huisvesting & facilitair

845

856

826

30

3,50%

ICT

1.836

1.883

1.850

33

1,75%

Overig

1.930

2.371

1.539

832

35,09%

Reserve

-880

-1.155

-393

-762

65,97%

Overhead mag aan investeringen en grondexploitaties worden toegerekend.

(bedrag x 1.000)

Begroting 2020

Realisatie 2020

Investeringen

199

274

Grondexploitaties

122

100

Overhead

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2020

Begroting na wijziging 2020

Geboekt 2020 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

10.535

11.730

10.560

-1.170

Baten

-464

-1.133

-1.261

-128

Mutatie reserves

-464

-1.155

-393

762

Representatie
In 2020 is voor € 23.000 minder uitgegeven aan representatie. De ontwikkelingen rondom het COVID-19 hebben ervoor gezorgd dat er nauwelijks bijeenkomsten en feesten zijn geweest in 2020.

Archief
In 2020 waren er minder uitgaven voor het archief. Zowel een lagere stijging van de huurkosten als ook minder aanschaf van archief materiaal, zorgen voor een onderschrijding van € 25.000.

Gemeentehuis
Voor een bedrag van € 27.000 waren er minder uitgaven in het kader van het gemeentehuis. Dit wordt veroorzaakt door lagere energielasten en lager lasten voor overige gebruiksgoederen.

Werkbedrijf en serviceteam
In 2020 bleef er € 207.161 over op de budgetten die te maken hebben met het werkbedrijf/MOB. Dit komt voornamelijk doordat de personele inzet later in 2020 op gang kwam. Voor 2021 zijn reeds diverse functies ingevuld, waardoor de verwachting is dat het budget in 2021 benut wordt. Tevens wordt in 2021 gewerkt aan een businesscase voor het MOB. Op basis daarvan worden eventueel budgetten bijgesteld.

Kostenverdeelstaat
Ondanks een grote revisie van de kostenverdeelstaat bij de tweede raadsrapportage is op dit onderdeel alsnog een saldo ontstaan. Dit heeft met name te maken met de doorbelasting van de ICT  gelden en de door belasting van de buitendienst.

Personele kosten
In het jaar 2020 is een bedrag van € 657.566 niet besteed. Conform de geldende afspraken is dit gestort in de reserve bedrijfsvoering.

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2021 09:27:33 met de export van 05/28/2021 13:46:47