Bestuurlijke samenvatting

Projecten

(bedrag x 1.000)

Indicatie

Indicatie volume investering

Indicatie subsidie bijdrage

Indicatie aandeel gemeente

Kredietvotering t/m 2020

Uitgaven t/m 2020

Fasering

Majeure projecten

Burgerinitiatieven

Fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort, Neeritter

8.000

8.000

1.336

303

2021

Aanvullende verkeers-maatregelen fusie scholen

p.m

p.m

2021

t Maasveld (voorheen park Leudal-Oost)

1.600

P.M.

1.600

1.600

745

2020

Wielerbaan

1.570

750

820

1.570

0

2020

Sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel

5.421

5.421

5.421

2.921

2021

Aanvullende verkeers-maatregelen fusie sport

756

756

756

90

2021

Open club Roggel

p.m

p.m.

p.m.

2020

Lokale projecten

Fietspad Spoorbrug Buggenum

7.100

3.500

3.600

50

23

2022

Fietspad Heldenseweg

1.700

658

1.042

2.075

1.873

2020

Herinrichting Napoleonsweg Neer

P.M.

P.M

2022

Herinrichting oude kern Baexem

3.500

1.750

1.750

2022

Fietspad, ontbrekende schakel Horn N280

1.523

534

989

1.523

35

2022

Zevenellen

1.000

508

492

2021

Burgerinitiatieven

Fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter

Naar aanleiding van de motie van de gemeenteraad (eind 2019), zijn er begin 2020 zeven alternatieve locaties aan de rand van Ittervoort op hoofdlijnen met elkaar vergeleken. Daarbij is gekeken naar het provinciaal en rijksbeleid, het bestemmingsplan, de kavelgrootte en de wegenstructuur/bereikbaarheid. Eind juni 2020 is de keuze op Heijerveld definitief vastgelegd en zijn de vervolgonderzoeken voor de bestemmingsplanprocedure gestart. De koopovereenkomst voor het perceel Heijerveld is eind 2020 getekend.

Na de definitieve locatiekeuze is er hard gewerkt aan het proces. Ook werd samen met alle partners, te weten SPOLT, Hoera Kindercentra, Stichting Bibliocenter en gemeente, de projectstructuur vastgesteld. Een belangrijk onderdeel van deze projectstructuur is de communicatie. Er is in nauw overleg met de dorpsraden een communicatieplan besproken. Een ander onderdeel van de projectstructuur is de vorming van diverse werkgroepen. Begin 2021 staat de eerste werkgroep buitenruimte met een vertegenwoordiging van Dorpsraden en omwonenden gepland.

In het najaar van 2020 vond de aanbesteding voor de architectenopdracht plaats en is uit een vijftal architecten 'Kern Architecten' middels een selectieprocedure gekozen als architect voor het Kindcentrum Leudal West.

Aanvullende verkeersmaatregelen fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter

Nu de locatie voor het nieuwe Kindcentrum definitief vastligt, is de gemeente aan de slag gegaan met het kiezen van de juiste maatregelen om schoolroutes vanuit de kernen veiliger te maken. Een extern bureau kreeg de opdracht om dit op te pakken in overleg met de Dorpsraden.
Eind 2020 is een conceptrapportage opgeleverd. Begin 2021 wordt de prioritering vastgelegd.

't Maasveld

Op 30 juni 2020 besloot de gemeenteraad om een investeringskrediet van € 1.570.000 beschikbaar te stellen, bestaande uit een subsidiebijdrage van de provincie ten bedrage van € 750.000 en een investeringsbijdrage van de gemeente van € 820.000 inclusief btw. Dit onder voorbehoud van toekenning van de subsidiebijdrage door de provincie voor de realisatie van de Veilige Wieleromgeving als onderdeel van het Sportpark 't Maasveld in Neer.

Voorheen (12 december 2017) besloot de gemeenteraad ook om een krediet van € 1,5 miljoen inclusief btw beschikbaar te stellen voor de realisatie van de Open Club-gedachte en de renovatie van de bestaande spantenhal.De spantenhal is inmiddels gerenoveerd. Daarnaast zijn er al voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de Open Club-gedachte en de wielerbaan. Eén daarvan is de bestemmingsplanprocedure.

Eind 2020 lag er een ontwerpbestemmingsplan klaar om ter inzage te leggen. Alleen het bodemonderzoek moest nog aangevuld worden. Gelet op het besluit van Provinciale Staten om de subsidie voorlopig nog niet te verstrekken, is het bestemmingsplan tijdelijk on hold gezet. In overleg met de provincie wordt begin 2021 gekeken welke stappen gezet moeten worden voor de gevraagde provinciale subsidie opnieuw op de agenda te zetten.

Sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel

Op 10 december 2019 stelde de gemeenteraad een krediet van € 5.451.274 euro beschikbaar voor de realisatie van de nieuwe voetbalaccommodatie in Kelpen-Oler. In het voorjaar 2020 zijn de vier voetbalvelden, drie grasvelden en één kunstgrasveld, en een gedeelte van de infrastructuur op en nabij de voetbalaccommodatie aangelegd. De bouw van het clubhuis, kantine en kleedlokalen, is einde 2020 gestart en wordt gelijktijdig met de aanleg van de resterende infrastructuur einde april 2021 opgeleverd.

Aanvullende verkeersmaatregelen fusie sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel

Gelijktijdig met de realisatie van de nieuwe voetbalaccommodatie worden er aanvullende verkeersmaatregelen genomen. De Oranjestraat in Kelpen-Oler wordt gereconstrueerd om een verkeersveilige toegang tot de nieuwe voetbalaccommodatie te borgen. Deze reconstructie is in uitvoering en wordt opgeleverd voor de opening van de voetbalaccommodatie.  

Daarnaast vragen de routes vanuit de kernen van Ell, Hunsel en Grathem naar Kelpen-Oler om een aanpassing, zodat de jeugd op een veilige manier zelfstandig naar de nieuwe accommodatie kan reizen. In 2020 zijn de knelpunten op deze route, samen met de dorpsraad en de fusie vereniging DFO ’20,  benoemd en zijn de voorbereidingen voor de uitvoering gestart. De maatregelen worden voor het begin van het voetbalseizoen 2021-2022 gerealiseerd.  

Open club Roggel

Door coronamaatregelen vonden in 2020 minder overleg en activiteiten plaats dan verwacht.
In 2020 is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld, waarbij de Open Club Roggel en de gemeente overeen zijn gekomen dat de Open Club Roggel voor het evenemententerrein in Roggel een conciërge- en signaalfunctie vervult. De overeenkomst betreft een pilot in burger- en overheidsparticipatie. Deze pilot wordt in juni 2021 geëvalueerd en zo nodig in onderling overleg bijgesteld.

Lokale projecten

Fietspad spoorbrug Buggenum

Op 10 november stelde het college de projectopdracht ‘Fietsbrug Buggenum –
Leeuwen’ vast. Met deze projectopdracht (stap 1) wordt begin 2021 een start gemaakt met het opstellen van het projectplan. Zo kunnen het college en vervolgens de gemeenteraad een zorgvuldige afweging maken over de verdere stappen. Bij iedere vervolgstap is er een go / no go - moment. Eind 2020 zijn, in overleg met gemeente Roermond, de eerste afspraken gemaakt om een projectplan samen te stellen en een beeld te krijgen van het benodigde voorbereidingskrediet.

Naar aanleiding van de subsidiereservering begin 2020, vonden enkele gesprekken met gemeente Roermond en Provincie Limburg plaats om de voorwaarden op papier te krijgen. Begin 2021 wordt verwacht de definitieve voorwaarden vast te leggen.
Daarnaast nam Gemeente Roermond tijdens de begrotingsbehandeling in november 2020 een voorbereidingskrediet op voor het jaar 2021.

Fietspad Heldenseweg

De realisering van dit fietspad is als toonaangevend project opgenomen in het provinciale Uitvoeringsplan Fiets. Daarmee is medefinanciering door de provincie verzekerd. In juni 2019 stelde de gemeenteraad een krediet beschikbaar voor de realisatie van het fietspad langs de Heldenseweg. Na enige voorbereidende werkzaamheden in het laatste kwartaal van 2019 is in januari 2020 de daadwerkelijke aanleg van het fietspad gestart. Op 1 juli is het fietspad officieel in gebruik genomen.

Herinrichting Napoleonsweg Neer

De Napoleonsweg (N273) in de kern Neer is een Provinciale weg. Enkele jaren geleden wisselden provincie en gemeente met elkaar van gedachten over een mogelijke toekomstige inrichting. Uitgangspunt was een 50 km/uur inrichting met gescheiden rijbanen.

Als gevolg van het besluit van Provinciale Staten (PS) in februari 2020, vond een herschikking van Provinciale middelen tot betrekking van mobiliteitsdoeleinden plaats. Aan het project N273 Neer is door dit besluit binnen de provincie geld toegekend voor de technische vervanging van de weginfrastructuur. Op dit moment is nog niet duidelijk in hoeverre de door Provinciale Staten (PS) toegekende middelen de initieel voorgenomen herinrichting mogelijk maakt. Er is geen indicatie van bijdragen vanuit de gemeente. Op dit moment zijn hiervoor binnen de gemeentelijke begroting nog geen financiële middelen opgenomen. Deze zijn mede afhankelijk van de daadwerkelijke reconstructieplannen. Hierover is overleg opgestart. Daadwerkelijke uitvoering is vooralsnog voorzien voor 2023.

Herinrichting oude kern Baexem

Op 14 februari 2020 vond besluitvorming in de Provinciale Staten plaats inzake de realisatie van de N280-wegvak Leudal. Naar aanleiding daarvan wordt een nieuwe planning opgesteld voor de voorbereiding en realisatie van de N280. De herinrichting van de kern Baexem is pas aan de orde na de realisatie van de N280.

Fietspad ontbrekende schakel Horn N280

Op 17 maart 2020 stemde de gemeenteraad in met een krediet beschikbaar te stellen van € 989.350 voor de realisatie van de fietsroute N280, ontbrekende schakel Horn, inclusief het herinrichten van de Rijksweg als 30 km/u zone tussen de rotonde in de Beegderweg en de Maaslandstraat. Verder heeft de Provincie Limburg een subsidie uitvoeringsprogramma fiets een bedrag van € 376.650 ter beschikking gesteld. Ook werd wegens de realisatieovereenkomst N280 een bedrag van € 157.000 beschikbaar. De voorbereidingen van het uitvoeringsbestek zijn eind 2020 afgerond en worden medio mei 2021 aanbesteed. De uitvoering staat gepland medio 2021 en wordt begin 2022 afgerond.

Aanvullende verkeersmaatregelen Zevenellen

Naar aanleiding van een extern advies besloot het college in 2019 om de aanleg van twee rotondes op de Roermondseweg na te streven. Via de samenwerking in het Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) is er gewerkt aan een goede bereikbaarheid en maximale verkeersveiligheid. Een subsidie (€ 175.000) van de provincie Limburg is ontvangen via het RMO ontvangen voor de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Zevenellen. Daarnaast ontving de gemeente eind 2020 nog een subsidie van € 525.000 van het Rijk. De voorbereidende werkzaamheden (ontwerp en aanbestedingsstukken) voor de rotondes zijn in een afrondende fase.

De werkzaamheden op het noordelijke gedeelte van Zevenellen zijn eind 2020 opnieuw opgestart. In 2021 wordt het definitieve krediet voor de aanleg van de rotondes gevraagd aan de gemeenteraad.

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2021 09:27:33 met de export van 05/28/2021 13:46:47