Algemeen

Leeswijzer

Deze jaarstukken kennen vier onderdelen:

  • Programmaverantwoording
  • Paragrafen
  • Jaarrekening
  • Bijlagen

Programmaverantwoording
De huidige indeling is gebaseerd op 10 programma 's. Deze ziet er als volgt uit:

Doelstelling

Subdoelstellingen

Inwoners en ondernemers voelen zich veilig en beschermd.

Er is minder criminaliteit en overlast gerealiseerd, door preventie en bemiddeling.

De preventieve en repressieve bestrijdingsorganisatie is op orde.

De georganiseerde criminaliteit en haar ondermijnende effecten zijn teruggedrongen.

De mogelijkheid voor alle inwoners om zich via onderwijs te kunnen ontwikkelen is gewaarborgd.

Voorzieningen zijn dusdanig ingericht dat multifunctioneel gebruik tot de mogelijkheden behoort.

Schooluitval en onderwijsachterstanden zijn afgenomen.

Laaggeletterdheid is teruggedrongen en er is passend aanbod.

Programma 3. Gezondheidsbevordering

Inwoners zijn in staat gesteld om lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond te blijven.

Inwoners zijn zich bewust van de invloed van hun levensstijl op hun gezondheid.

Er is sprake van vroegtijdige ondersteuning.

Hulp in nood is beschikbaar.

Werkgelegenheid is behouden en banen zijn gecreëerd in de gemeente en in de regio.

Er is sprake van regionale samenwerking van gemeenten, ondernemers en onderwijsinstellingen.

Er is een goed vestigingsklimaat voor bestaande en nieuwe bedrijven.

Het woonklimaat in Leudal is aantrekkelijk en leefbaar.

Er zijn voldoende passende woningen beschikbaar voor alle doelgroepen waaronder arbeidsmigranten en statushouders.

Kansrijke en innovatieve (agrarische) bedrijven kunnen zich ontwikkelen op duurzame locaties.

Er is sprake van toenemend naleefgedrag door adequate handhaving.

De gemeente is goed bereikbaar per openbaar vervoer.

De gemeente heeft een duurzame en functionele openbare ruimte op beeldkwaliteit B.

Onze kapitaalgoederen zijn duurzaam onderhouden op een adequaat niveau (wegen, groen, riolering).

Inwoners zijn betrokken bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

De voorzieningen in de openbare ruimte sluiten aan bij de behoeften van de inwoners.

De gemeente heeft een duurzame, schone en gezonde leefomgeving gerealiseerd.

Leudal wordt in de regio gezien als een duurzame gemeente.

Er is sprake van een grote mate van naleefgedrag op de wettelijke milieuregels.

Gezamenlijk met bedrijven en inwoners zoveel energie besparen en opwekken uit hernieuwbare bronnen dat tot 2020 per jaar 1,5% bespaard wordt en 14% hernieuwbaar opgewekt is.

Leudal is een energie neutrale gemeente.

Leudal heeft en behoudt een leidende positie als het gaat om windenergie.

Inwoners hebben toegang tot en nemen deel aan sport en bewegen.

Sportaccommodaties zijn gebundeld verspreid over de woongebieden.

Er is sprake van sociale integratie en participatie, zodat mensen aan sport en bewegen doen.

Culturele ontwikkeling en kunstzinnige vorming is laagdrempelig en voor alle doelgroepen toegankelijk.

De gemeente heeft een breed kunst- en cultuuraanbod.

Leudal is aantrekkelijk voor toeristen en recreatie levert een bijdrage aan de werkgelegenheid.

Leudal is gepositioneerd als een aantrekkelijke groene toeristisch-recreatieve bestemming.

Leudal heeft meer recreanten en toeristen getrokken, die langer blijven en meer besteden.

Leudal heeft de recreatieve bestedingen van eigen inwoners gestimuleerd.

Alle kinderen groeien gezond en veilig op, kunnen hun talenten ontwikkelen en naar vermogen participeren in de samenleving.

Voor alle jeugdigen zijn er voldoende en toegankelijke voorzieningen beschikbaar.

Er is sprake van afnemend gebruik van voorzieningen door de inzet van preventie en vroegsignalering.

Inwoners voorzien in hun eigen levensonderhoud en nemen deel aan het maatschappelijk verkeer.

Iedereen neemt deel aan het economische en maatschappelijk verkeer.

Inwoners zijn zelfredzaam.

Inwoners in de gemeente leven niet in armoede.

Er is sprake van adequate bundeling van maatschappelijke voorzieningen op woongebiedsniveau.

Statushouders zijn binnen 5 jaar geïntegreerd.

Leudal is een mantelzorgvriendelijke gemeente.

Leudal heeft een snelle, kwalitatief goede en toegankelijke dienstverlening die aansluit bij de wensen van de klant.

De gemeente trekt samen op met burgers en bedrijven in de doorontwikkeling van de dienstverlening waarbij we een gemiddeld rapportcijfer 7 behalen.

De gemeente stimuleert de participatie van burgers, ondernemers en maatschappelijke partners.

Het beleid van de gemeente wordt co-creatief opgesteld.

Leudal staat open voor burgerinitiatieven die gericht zijn op leefbaarheid en de participatie bevorderen.

De informatievoorziening van Leudal is transparant.

Meerjarig sluitende begroting.

Alle jaarschijven zijn structureel sluitend.

Het weerstandsvermogen en weerstandscapaciteit voldoen aan de norm.

Er is beleid en inzicht inzake de kostendekkendheid van de leges.

Per programma worden de verbonden partijen benoemd. Deze partijen zijn ingeschakeld voor de realisatie van de gestelde doelen en de 34 verplichte indicatoren vanuit het vernieuwde Besluit Begroting Verantwoording (BBV). Deze indicatoren hebben momenteel slechts een beperkte informatiewaarde. Op termijn gaan wij deze echter benchmarken met vergelijkbare gemeenten. Ook willen we er uiteindelijk eigen indicatoren aan toevoegen als stuurinformatie.

Per collegedoel wordt een toelichting gegeven over de belangrijkste afwijkingen. Een aparte bijlage maakt per collegedoel en product de verschillen tussen de begroting en realisatie inzichtelijk.

Groot onderhoud vastgoed
De bedragen voor groot onderhoud vastgoed zijn gebaseerd op het Meerjarig Onderhouds Plan
(MJOP) 2014 van Bremen. Dit MJOP is gebaseerd op een theoretische extrapolatie van het MJOP
van 2008. Deze extrapolatie is op basis van een conditie 4 onderhoudsniveau (klachtenonderhoud).
Het MJOP is dus tot stand gekomen zonder fysieke herinspectie. Er vond geen actualisatie plaats van het MJOP. In 2019 is een start gemaakt met de actualisatie van alle MJOP’s. De budgetten voor groot onderhoud gebouwen zijn verspreid over alle programma’s. Dit houdt in
dat er zowel tekorten als overschotten zijn binnen de verschillende programma’s. In totaliteit is het volledige budget voor onderhoud vastgoed besteed.

Kostenverdeelstaat
Bedrijfskosten worden op basis van een vaste verdeelsleutel toegerekend aan producten. De niet toe te rekenen overheadkosten blijven op programma Overhead staan. Door de gehele begroting zijn hier verschillen in ontstaan. Enerzijds omdat gedurende het jaar de kostenverdeelstaat begrotingstechnisch niet is aangepast op de formatieve wijzigingen (dit is voor 2020 wel reeds doorgevoerd) en anderzijds omdat de bezetting (en daarmee samenhangend de doorverdeling) niet altijd gelijk is aan de begroting. Over de gehele begroting bezien heeft dit geen financiële gevolgen, maar zorgt alleen voor verschillen per programma.

Paragrafen
De paragrafen gaan in op financiële en bedrijfsmatige onderwerpen die meerdere programma’s raken. Alle paragrafen hebben een verplicht karakter.

Jaarrekening
Dit is de financiële verantwoording, bestaande uit de onderdelen:

  • balans, te weten de uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting daarop;
  • het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening, voorzien van een toelichting.

Bijlagen
De jaarrekening wordt compleet gemaakt met diverse (verplichte) bijlagen.

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2021 09:27:33 met de export van 05/28/2021 13:46:47