Programmaplan

Dienstverlening aan burger en bedrijven

Wat hebben we bereikt?

Zoals in de begroting vastgelegd, is de dienstverlening van de gemeente Leudal een topprioriteit. De gemeente wil een goede kwaliteit dienstverlening die aansluit op de klantwens van vandaag en inspeelt op de behoefte voor de toekomst. De dienstverlening is snel, kwalitatief goed en toegankelijk. We streven naar een waarderingscijfer van 7 van klanten voor onze dienstverlening. In 2019 bleek dat een aantal diensten deze 7 waarmaken, maar er ook nog voldoende aandachtspunten zijn.

Het cluster dienstverlening pakte samen met collega's deze aandachtspunten, gevraagd en ongevraagd, op. Het verbeteren van de dienstverlening gebeurt vanuit een weloverwogen, pragmatische houding. Het is een continu proces waarin, vanuit de Plan Do Check Act cyclus, wordt gewerkt aan kwaliteitsverbetering en een hogere klanttevredenheid.

De huidige visie op Dienstverlening (Huis van de dromen) loopt tot 2021. Activiteiten uit deze visie zijn in 2020 opgepakt of worden overgenomen in de nieuwe deelvisie op dienstverlening. Hoofdstuk 2.8.1. licht deze activiteiten verder toe. Ook de aandachtspunten uit het onderzoek dienstverlening 2019 worden onderdeel van het implementatieplan bij de nieuwe deelvisie.

In 2020 is het voorwerk gedaan om de visie te herijken en te werken aan een geactualiseerd toekomstbeeld. Het definitief maken van deze nieuwe visie is uitgesteld naar 2021. Dit hangt samen met de planning van de strategische visie en de organisatievisie. Ook het terugkoppelen van resultaten uit het Huis van de Dromen is hiermee uitgesteld, omdat de huidige visie nog van kracht is.

In 2020 werd de wereld geconfronteerd met COVID-19 en de coronamaatregelen. De situatie had grote impact op iedereen. Ook de dienstverlening van de gemeente Leudal werd aangepast aan de nieuwe situatie. Medewerkers werkten zoveel mogelijk vanuit thuis en klantvragen werden meer telefonisch, op afspraak en digitaal opgepakt. Ook kreeg handhaving een veel grotere en acute opdracht, waardoor collega's werden ingezet als toezichthouder. Als meest nabije overheid, kwamen inwoners, verenigingen en ondernemers met hun vragen naar de gemeente.

De situatie had en heeft een enorme impact op gemeenschappen, inwoners en ondernemers.  Vanuit dienstverlening is meegedacht over een zo goed mogelijk invulling. Het proces van digitaliseren kwam door de coronacrisis in een versnelling terecht. Zo wordt de melddesk app bijvoorbeeld ingezet voor de te signaleren in de openbare ruimte en het aantal e-formulieren nam toe. Daarnaast is meegedacht over communicatie en het vormgeven aan het gevoel van saamhorigheid in deze bijzondere tijd.  

De inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet is uitgesteld. Deze wet heeft consequenties voor de dienstverlening omdat het een andere manier van werken vraagt in het ruimtelijk domein. De voorbereidingen op de komst van deze nieuw wet zijn in 2020 voortgezet. Een aantal werkprocessen zijn al ingericht conform de geest van deze nieuwe wet en er is binnen de regio een nieuwe applicatie ontwikkeld die het werken conform de nieuwe wet mogelijk maakt.

Totaal programma

Dienstverlening aan burger en bedrijven

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2020

Begroting na wijziging 2020

Geboekt 2020 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

1.958

1.893

1.738

-155

Baten

-315

-332

-393

-61

Mutatie reserves

0

-144

-58

86

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2021 09:27:33 met de export van 05/28/2021 13:46:47