Jaarrekening

Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

(bedrag x 1.000)

Omschrijving

Realisatie 2019

Begroting 2020 vóór wijziging

Begroting 2020 na wijziging

Realisatie 2020

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

P01 - Veilige gemeente

-363

3.508

3.145

-278

3.324

3.046

-332

3.872

3.540

-414

3.397

2.983

P02 - Onderwijs

-659

3.390

2.731

-376

3.336

2.960

-692

3.984

3.291

-855

3.831

2.976

P03 - Gezondheidsbevordering

-16

1.301

1.286

1.364

1.364

1.416

1.416

1.384

1.384

P04 - Woon-, werk- en leefklimaat

-12.064

21.113

9.049

-10.994

20.436

9.442

-12.177

22.431

10.254

-13.359

23.072

9.714

P05 - Sport en cultuur

-512

3.318

2.806

-419

3.137

2.717

-654

3.838

3.184

-740

3.621

2.882

P06 - Jeugdzorg

-137

12.608

12.470

8.953

8.953

-274

12.626

12.352

-273

11.934

11.661

P07 - Participatie

-5.518

22.018

16.500

-5.830

21.652

15.822

-8.742

25.754

17.012

-12.844

28.806

15.962

P08 - Dienstverlening aan burger en bedrijven

-459

2.207

1.749

-315

1.958

1.642

-332

1.893

1.561

-393

1.738

1.345

P09 - Eigentijds besturen en netwerken

-4

1.855

1.851

-5

1.817

1.812

-5

1.747

1.741

-4

1.812

1.808

P10 - Financiën en belastingen

-178

1.152

973

-35

876

842

-131

820

689

-48

554

506

Toevoegingen aan reserves:

P01 - Veilige gemeente

525

525

415

415

P02 - Onderwijs

40

40

40

40

40

40

40

40

P03 - Gezondheidsbevordering

13

13

P04 - Woon-, werk- en leefklimaat

2.162

2.162

525

525

801

801

1.279

1.279

P05 - Sport en cultuur

205

205

147

147

P06 - Jeugdzorg

113

113

P07 - Participatie

486

486

238

238

238

238

385

385

P08 - Dienstverlening aan burger en bedrijven

144

144

86

86

P09 - Eigentijds besturen en netwerken

13

13

P10 - Financiën en belastingen

58

58

Algemene dekkingsmiddelen

7.208

7.208

1.339

1.339

5.970

5.970

6.536

6.536

Overhead

659

659

658

658

Onttrekkingen uit reserves:

P01 - Veilige gemeente

-718

-718

-550

-550

-550

-550

P02 - Onderwijs

-1.036

-1.036

-120

-120

-430

-430

-150

-150

P03 - Gezondheidsbevordering

-13

-13

-13

-13

P04 - Woon-, werk- en leefklimaat

-2.939

-2.939

-1.209

-1.209

-1.903

-1.903

-1.528

-1.528

P05 - Sport en cultuur

-755

-755

-151

-151

-479

-479

-448

-448

P06 - Jeugdzorg

-3.061

-3.061

-1.859

-1.859

0

0

P07 - Participatie

-1.564

-1.564

-197

-197

-398

-398

-398

-398

P08 - Dienstverlening aan burger en bedrijven

-150

-150

-144

-144

-144

-144

P09 - Eigentijds besturen en netwerken

-365

-365

-50

-50

-63

-63

-63

-63

P10 - Financiën en belastingen

-48

-48

0

-15

-15

Algemene dekkingsmiddelen

-3.802

-3.802

-4.658

-4.658

-4.704

-4.704

Overhead

-1.734

-1.734

-464

-464

-1.155

-1.155

-1.051

-1.051

Het saldo van de begrote en gerealiseerde baten en lasten sluit met een positief resultaat van
€ 6.648.000(€ 2.745.000 + € 3.903.000). Het saldo van de begrote en gerealiseerde mutaties in de reserve sluit met een nadelig resultaat van € 3.226.000. Hierdoor sluit de jaarrekening begroot- gerealiseerd per saldo positief met € 3.421.000.
Voor een toelichting op de afwijkingen op de baten en lasten wordt verwezen naar de financiële hoofdlijn.
De toelichting op de afwijkingen op de mutaties in de reserves wordt onderstaand toegelicht.
In 2020 is per saldo € 2.496.000 meer aan de reserves toegevoegd en € 730.000 minder onttrokken dan in de bijgestelde raming is opgenomen (2e raadsrapportage 2020).
Een analyse op de begrotingsrechtsmatigheid, waarbij de realisatie de lasten overtreft worden onderstaand weergegeven met een conclusie aangaande rechtmatigheid en eventuele financiële gevolgen.

Programma 4 Woon-, werk- en leefklimaat
De gerealiseerde lasten bedragen € 23.072.000 tegenover geraamde lasten € 22.431.000.

Dit verschil is onder andere te verklaren door de voornaamste nadelen.
Incidentele nadelen als extra kosten externe inzet rond Woonwagens (€ 38.000). Openbaar groen als gevolg van stormschade en natuurlijke bestrijding (€ 128.000).
Aangaande structureel nadeel rond afvalverwerking (€ 460.000) gezien het feit dat de heffingen niet kostendekkend waren. Door het jaar heen zijn extra kosten zijn gemaakt met betrekking tot RD Maasland, de afvalverwerking van de reststromen en zijn minder inkomsten geweest in verband met de PMD afrekening.

Geconcludeerd kan worden, op basis van een analyse op de afwijkingen dat er voor Programma 4 geen onrechtmatigheden zijn geconstateerd, noch financiële gevolgen voor het accountantsoordeel.

Programma 7 Participatie
De gerealiseerde lasten bedragen € 28.806.000 tegenover geraamde lasten € 25.754.000.
Dit verschil is onder andere te verklaren door de voornaamste nadelen.
Incidentele nadelen als Re-integratie (€ 30.000) als gevolg van meer trajecten om tot uitstroom te komen. Hogere uitstroom leidt op langere termijn tot lagere uitkeringen.
Het grootste deel van de hogere lasten heeft te maken met de Tozo. Hiervoor heeft de gemeentelijk Leudal circa € 6.600.000 ontvangen. Van dit bedrag is een € 3.800.000 niet begroot en op de balans gezet als transitorische post. Dit bedrag wordt gecompenseerd door het hogere bedrag aan baten. Door de afrekenplicht voor deze specifieke uitkering is deze verwerking gekozen. Huishoudelijke verzorging ZiN en PgB (€ 119.000) wat een open einde regeling betreft. Dit is inclusief de garantieomzetten die betaald aan zorgaanbieders van in totaliteit € 54.500. In de begroting is met de garantieomzetten geen rekening gehouden omdat de afrekening pas in 2021 plaatsvond.    

Geconcludeerd kan worden, op basis van een analyse op de afwijkingen dat er voor Programma 7 geen onrechtmatigheden zijn geconstateerd, noch financiële gevolgen voor het accountantsoordeel.

Programma 9 Eigentijds besturen en netwerken
De gerealiseerde lasten bedragen € 1.812.000 tegenover geraamde lasten € 1.747.000.
Dit verschil is onder andere te verklaren door de voornaamste nadelen.
Incidentele nadelen College B&W (€ 42.000) als gevolg van hogere loonkosten en uitkering College.  Dit had voorkomen kunnen worden, door dit mee te nemen in de raadsrapportage, daar dit een reguliere stijging betreft.

Geconcludeerd kan worden dat er geen sprake is van onrechtmatige uitgaven. De begrotingsoverschrijding is het gevolg van een wettelijke uitbetaling van vergoedingen aan bestuurders. Derhalve passen de begrotingsoverschrijdingen binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid.

Reserves
Bij de 2e raadsrapportage is ingestemd met de vorming van een gecommitteerde reserve. De hoogte hiervan wordt bij de jaarstukken bepaald op basis van de realisatie van de exploitatiebudgetten. De onderschrijding op deze posten staat gelijk aan de storting voor de gecommitteerde reserve. Derhalve worden deze in beginsel niet begroot. Voor de gecommitteerde reserve is het volgende gestort:
Programma 1 € 415.000
Programma 4 € 299.000
Programma 5 € 147.000
Programma 7 € 148.000
Programma 8 € 86.000

Algemene dekkingsmiddelen
Binnen de algemene dekkingsmiddelen is conform bestaand beleid een bedrag van € 126.000 extra gestort inzake de meeropbrengst toeristenbelasting. Dit is gebeurd op basis van Urap 4 van de BsGW en volgt het afgesproken beleid ten aanzien van de toeristenbelasting. Daarnaast is een bedrag van € 440.000 extra gestort in de reserves op basis van de decembercirculaire. Dit is gebeurt op basis van een besluit genomen in 2021, de middelen zijn verantwoord in 2020.

Overhead
Voor de middelen die niet zijn benut ten aanzien van de personele budgetten is bedrag van € 658.000 gestort in de reserve bedrijfsvoering. Dit is conform de werkwijze van de voorgaande jaren en de daarbij gemaakt afspraken.

De genoemde mutaties zorgen niet voor een onrechtmatige storting in de reserve.

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2021 09:27:33 met de export van 05/28/2021 13:46:47