Wat hebben we ervoor gedaan?
Accommodatiebeleid
In februari 2020 is door de gemeenteraad het accommodatiebeleid vastgesteld. Het accommodatiebeleid bevat vooral ontwikkelopgaven en een planning wanneer deze ontwikkelopgaven uitgevoerd worden. Over de voortgang in het accommodatiebeleid wordt, conform afspraak bij de vaststelling van het accommodatiebeleid, periodiek gerapporteerd aan college en gemeenteraad. In maart 2021 vindt de eerste rapportage plaats over de voortgang in de uitvoering van het accommodatiebeleid.
COVID-19 heeft ook effect op het accommodatiebeleid. Net vastgesteld kreeg dit beleid te maken met beperkingen door coronamaatregelen. Hierdoor liepen diverse ontwikkelopgaven vertraging op of zijn nog niet gestart, Ook is het nog de vraag wat het permanente effect van COVID-19 is. Het laatste onderzoeken we in 2021. Om deze reden wordt terughoudend omgegaan met investeringen in accommodaties en de ontwikkeling van beleidsregels en stimuleringsregelingen. Tevens kunnen er vanwege de coronacrisis nieuwe ontwikkelopgaven of vragen ontstaan.
In 2019, 2020 en 2021 zijn en worden onderhoudsprognoses opgesteld voor de maatschappelijke accommodaties in Leudal. Naast het onderhoud van gebouwen is ook het onderhoud aan voetbalvelden, tennisbanen en atletiekbaan in beeld gebracht. In 2020 is gestart met het maken van een plan van aanpak voor een integrale uitvoering van onderhoud (gebouwen en sportterreinen) van het accommodatiebeleid. Tevens wordt daarbij voorzien in een duidelijk en uniform overzicht van verantwoordelijkheden voor huurder en verhuurder. Conform uitgangspunten in het accommodatiebeleid is daarbij afwijking, in de vorm van zelfwerkzaamheid door verenigingen, als maatwerk mogelijk. Deze aanpak wordt in 2021 voor vaststelling aangeboden en geïmplementeerd.
Wat heeft het gekost?
Sport en cultuur | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2020 | Begroting na wijziging 2020 | Geboekt 2020 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | ||||
Sportbeleid | 383 | 781 | 623 | -158 |
Buitensport | 995 | 1.039 | 1.102 | 63 |
Binnensport | 985 | 978 | 969 | -9 |
Totale Lasten | 2.363 | 2.798 | 2.694 | -104 |
Baten | ||||
Sportbeleid | 0 | -180 | -148 | 32 |
Buitensport | -168 | -251 | -354 | -103 |
Binnensport | -139 | -110 | -123 | -13 |
Totale Baten | -307 | -541 | -625 | -84 |
Mutatie reserves | -151 | -357 | -179 | 178 |
Resultaat | 1.906 | 1.899 | 1.890 | -9 |
Binnen- en buitensport
Algemeen
We ontvingen eind 2020 een Rijksbijdrage ad. € 37.400 ter compensatie van de huurinkomsten. Dit was niet meegenomen in de begroting.
We ontvingen € 35.000 minder inkomsten voor buiten-/binnensport als gevolg van minder gebruik accommodaties / restitutie 3 maanden huur i.v.m. COVID-19.
Tennisbanen
Overschrijding budget in verband met onvoorziene noodzakelijke werkzaamheden (kap-, snoei- en herstelwerkzaamheden rondom de tennisparken).
Specifieke Uitkering Sport (SPUK)
Sinds 1 januari 2019 kan, naar aanleiding van het verruimen van de BTW sportvrijstelling, een subsidie worden aangevraagd ten behoeve van investeringen en exploitatie op het gebied van sport. Dit ter compensatie van de BTW die niet meer terug te vorderen is. De afwijking ad € 74.000 wordt veroorzaakt door de afrekening 2019 en de voorlopige afrekening 2020 die afwijken van de raming. Dit was niet geraamd. De vaststelling 2020 is in 2021.
Sportbeleid
Lagere lasten i.v.m. lagere uitgaven aan de brede regeling combinatiefuncties wegens de coronacrisis. Een restant ad. € 147.000 is via de gecommitteerde reserve overgeheveld naar 2021.