De ambities op het vlak van organisatieontwikkeling voor 2020 zijn in de loop van het jaar bijgesteld. Dit was onder andere ingegeven door de komst en impact van de coronacrisis en de bezuinigingen in onder andere het sociaal domein.
De komst van COVID-19 had impact op de dienstverlening en het werken op afstand (thuiswerken). Ingegeven door een nieuwe werkelijkheid zijn we meer op (fysieke) afstand en digitaal gaan (samen)werken. Het sturen op afstand vroeg om extra aandacht. In 2020 is, ondanks de coronacrisis, de dienstverlening gecontinueerd. Tevens zijn medewerkers gefaciliteerd in het thuiswerken middels faciliteiten, die het (samen)werken op afstand mogelijk maken. Denk hierbij onder andere aan het verstrekken/uitlenen van laptops, beeldschermen, stoelen, MS-teams-licenties, enz. De verschillende werklocaties zijn dusdanig ingericht, zodat er veilig en conform de landelijke en regionale richtlijnen gewerkt kon worden. Werken op afstand vraagt ook om extra aandacht voor de communicatie. Ook hier is aandacht voor geweest. Immers maken we als organisatie deel uit van een samenleving die in zijn totaliteit beïnvloed wordt door Corona en de menselijk maat hierin hanteren was nodig.
Activiteiten die gepland werden op het vlak van visieontwikkeling en teamontwikkeling konden deels niet doorgaan. Zo is het proces voor de nieuwe strategische visie vertraagd, doordat meerdere bijeenkomsten die fysiek plaats zouden werden uitgesteld. Uitloop van de strategische visie heeft ook gevolgen voor de andere deelvisies (o.a. dienstverleningsvisie, organisatievisie, I-visie). Doordat de strategische visie de leidraad is voor de deelvisies zijn daardoor andere visies in de planning ook vooruitgeschoven.
Naast het continueren van de dienstverlening hebben we verder gebouwd aan een goede basis voor de toekomst. Om de dienstverlening op termijn nog beter in te richten is onder andere het informatiebeheer aangepakt. Daartoe is een start gemaakt met de voorbereidingen voor het zaakgericht werken.
In 2020 is de organisatiewijziging voorbereid die per 01-01-2021 is doorgevoerd. We zijn hierin van 4 afdelingen naar 3 afdelingen gegaan. Als het gaat om sturing is een slag gemaakt in het verbeteren van de teamplannen. In 2020 zijn voor het eerst managementgesprekken gevoerd die in 2021 gecontinueerd worden.
Op het vlak van bedrijfsvoering is er blijvend aandacht geweest voor het functioneren, de gezondheid en het welzijn van onze medewerkers. We hebben bijvoorbeeld het introductieprogramma verbeterd. Er is tevens geïnvesteerd in fysiotherapie en ergotherapie om te voorkomen dat medewerkers uitvallen. Verder zijn de personeelsdossiers gedigitaliseerd en is er blijvend aandacht voor het functioneren en de ontwikkeling van medewerkers, ondanks dat dit in 2020 merendeels op afstand (digitaal) plaatsvond.
Het invulling geven aan de taakstelling op personeel is, dankzij duidelijke sturing en het maken van keuzes, gerealiseerd door de organisatie.
(bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Onderdeel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
P-Taakstelling | 1.150 | 1.404 | 1.638 | 1.796 | 1.852 |
Realisatie | 1.150 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
Resteert | - | 104 | 338 | 496 | 552 |