Wat hebben we ervoor gedaan?
De samenwerking Midden-Limburg
De samenwerking Midden-Limburg (SML) is geëvalueerd. Dit leidde tot een andere aanpak. De werkvelden zijn onveranderd en Leudal blijft bestuurlijk trekker van het werkveld Economie. Daarnaast wordt vooral samengewerkt aan de hand van concrete bestuursopdrachten op vooraf vastgestelde thema’s. Dit zijn:
- samenwerking met Noord-Limburg
- huisvesting van internationale werknemers
- landschap
Keyport 2020
Er is een nieuw meerjarenplan vastgesteld getiteld ‘Routeplan Keyport Next Level’. Het Routeplan is in nauwe samenwerking met de triple helix partners (onderwijs, overheid en ondernemers) ontwikkeld. Het geeft richting aan de ambitie en doelstellingen voor de periode tot 2025. Het gaat hierbij om klimaatdoelen, de omslag van lineair naar circulair, (invulling van) de arbeidsplaatsen en de invloed van toenemende robotisering, digitalisering, ontgroening en vergrijzing. Over de bijdrage van gemeente Leudal aan dit plan vindt nog besluitvorming plaats.
Daarnaast zijn de resultaten van Keyport geëvalueerd, waaruit bleek dat door de inzet van Keyport meer financiële mogelijkheden ontstaan. Tegen iedere € 1 van Keyport, investeren marktpartijen € 6,90 in de regio. De projecten hebben naast hun directe resultaat ook een vliegwieleffect voor nieuwe banen en samenwerkingsverbanden.
Verder is van belang te melden dat Keyport het afgelopen jaar een zogeheten MKB-deal is aangegaan met het Ministerie van EZK. Deze deal biedt MKB ondernemers uit de regio Midden- Limburg en Cranendonck de kans om sneller en sterker uit de crisis te komen. Het gaat om een bijdrage aan de regio van € 323.000. Het programma van de MKB-Deal richt zich op alle MKB bedrijven met een vraagstuk over behoud en groei, die bereid zijn om te investeren. Het doel is dat elk deelnemend bedrijf strategisch wendbaar wordt, kan blijven inspelen op ontwikkelingen en anticiperen op onvoorziene omstandigheden.
(Eu)regionale samenwerking
Er vindt steeds meer uitwisseling plaats tussen de gemeenten in de regio en de daaromheen liggende gemeenten (ook in Duitsland en België). Het gaat hierbij met name om grensoverschrijdende verbindingen en mobiliteit: (snel)wegen, openbaar vervoer en recreatieroutes. Bijvoorbeeld de verbinding tussen Midden Limburg en België via de spoorverbinding Weert-Hamont.
Wat heeft het gekost?
Woon-, werk- en leefklimaat | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2020 | Begroting na wijziging 2020 | Geboekt 2020 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | ||||
Bestuurlijke samenwerking (werkgelegenh) | 162 | 228 | 170 | -58 |
Ambtelijke samenwerking | 361 | 333 | 318 | -15 |
EC-GEO samenwerking | 1.675 | 1.739 | 1.612 | -127 |
Totale Lasten | 2.198 | 2.300 | 2.100 | -200 |
Baten | ||||
Bestuurlijke samenwerking (werkgelegenh) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ambtelijke samenwerking | 0 | 0 | 0 | 0 |
EC-GEO samenwerking | -1.675 | -1.739 | -1.612 | 127 |
Totale Baten | -1.675 | -1.739 | -1.612 | 127 |
Mutatie reserves | 0 | -91 | -41 | 50 |
Resultaat | 523 | 470 | 447 | -23 |
Bestuurlijke samenwerking
Bestuurlijke samenwerking betreft budgetten voor enkele samenwerkingsverbanden zoals de VNG, Euregio en de stedenband Pogorzela. Dit budget is conform begroting ingezet in 2020.
Het verschil in het geheel van bestuurlijke samenwerking wordt verklaard door het budget voor het opstellen van de strategische visie dat in 2020 niet ten volste is benut. Tijdens de tweede Rarap is een deel van het oorspronkelijke budget teruggestort ten behoeve van de algemene middelen. Het restant van het budget is toegevoegd aan de gecommitteerde reserve en wordt meegenomen naar 2021. Zo blijft het budget beschikbaar voor de afronding van de strategische visie.
Ambtelijke samenwerking
Vanwege de coronacrisis zijn de projecten van het Economic Board en de Economische Agenda niet gestart en zijn daardoor minder kosten gemaakt dan begroot.