Wat hebben we ervoor gedaan?
Verbetering van kruispunten en wegen
Verbetering van kruispunten en wegen met het doel het aantal ongevallen te verminderen en liefst te voorkomen. Het kruispunt Parallelweg – Schoorstraat naast de spoorovergang (Baexem) is qua veiligheid verbeterd. In de afgelopen jaren was dit kruispunt één van de locaties binnen de gemeente Leudal met het hoogste aantal ongevallenregistraties. Sinds de uitvoering zijn er geen ongevallen meer gemeld op deze locatie.
Verder is de voorbereiding en het onderzoek gestart voor de verlegging van het kruispunt Staldijk – Boerderijweg in Heibloem. De uitvoering hiervan wordt eind 2021 afgerond.
Ook is de Hunnissenstraat in Ell in het kader van de landbouwroutenetwerken verbreed en geoptimaliseerd.
Rijkssubsidie Strategisch Plan Verkeersveiligheid (investeringsimpuls SPV)
Door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een subsidie van € 888.400 toegekend voor het nemen van verkeersveiligheidsmaatregelen in diverse kernen. Het grootste gedeelte van het bedrag is toegeschreven aan de geplande rotondes bij bedrijvenpark Zevenellen. De onderlinge verdeling van de bedragen is door de Rijksoverheid bepaald en dienen komend jaar verantwoord te worden. De subsidie is toegekend in het kader van de ‘Investeringsimpuls verkeersveiligheid’ van het rijk.
Riolering
Om bestand te zijn tegen toekomstige uitdagingen zoals klimaatveranderingen, maar ook omdat regionale samenwerking een meerwaarde biedt voor het aanpakken van gemeentegrens-overschrijdende waterproblematiek, steken wij in op de samenwerking in de regio’s Limburgse Peelen en Venlo-Venray. In de samenwerking zijn meerdere projecten opgestart, zoals de regionale en de lokale uitvoeringsagenda. Het Waterketenplan en het grondwatermeetnet bevindt zich in de afrondende fase.
Mechanische riolering wordt afhankelijk van het type installatie één keer per jaar of één keer per twee jaar geïnspecteerd. Deze werkzaamheden worden niet meer door de buitendienst uitgevoerd, maar uitbesteed. Dit heeft er tot kosten geleid.
Vanuit klachten en meldingen wordt adequaat klein onderhoud aan riolering uitgevoerd. Ten opzichte van voorgaande jaren heeft dit geresulteerd in 593 opdrachten in 2020 ten opzichte van 430 opdrachten in 2019.
In 2020 zijn NEN-keuringen uitgevoerd voor alle elektrotechnische installaties. De NEN-keuringen worden één keer per vijf jaar uitgevoerd. Onveilige installaties zijn adequaat hersteld dan wel vervangen.
Begin 2020 stelde de raad een nieuwe verordening vast voor 2020 waarmee de gemeente particulieren blijft stimuleren om hun hemelwater af te koppelen door middel van subsidie.
CROW kwaliteitsniveau B
Om het gemeentelijke wegennet blijvend goed te beheren, stelde de raad in 2018 een nieuw Beheerplan Groen en Wegen voor de periode 2019-2022 vast. In dit plan zijn de onderhoudskosten opgenomen die nodig zijn om de wegen en het groen verantwoord te beheren (op CROW-kwaliteitsniveau B). Dit is gebeurd.
Begin 2021 wordt een nieuwe visuele weginspectie van het gemeentelijke wegennet uitgevoerd. Op basis van deze weginspectie wordt de onderhoudsplanning voor de komende jaren bijgesteld. Ook kunnen we, door verbeterd beheer van onze wegendata, trends analyseren en nog beter anticiperen op de staat van ons wegennet.
Wat heeft het gekost?
Woon-, werk- en leefklimaat | (bedrag x 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2020 | Begroting na wijziging 2020 | Geboekt 2020 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | ||||
Afval | 2.529 | 2.859 | 3.314 | 455 |
Begraafplaatsen | 17 | 17 | 23 | 6 |
Verkeersveiligheid | 934 | 768 | 743 | -25 |
Infrastructuur wegen | 2.291 | 2.490 | 2.574 | 84 |
Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 |
Infrastructuur water | 10 | 9 | 9 | 0 |
Natuurbescherming en -onderhoud | 2.224 | 2.370 | 2.572 | 202 |
Gebruik openbaar groen | 234 | 223 | 173 | -50 |
Riolering | 3.558 | 3.521 | 3.660 | 139 |
Totale Lasten | 11.797 | 12.257 | 13.068 | 811 |
Baten | ||||
Afval | -2.947 | -3.161 | -3.156 | 5 |
Begraafplaatsen | -7 | -7 | -8 | -1 |
Verkeersveiligheid | -27 | -49 | -66 | -17 |
Infrastructuur wegen | -96 | -141 | -184 | -43 |
Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 |
Infrastructuur water | -4 | -4 | -5 | -1 |
Natuurbescherming en -onderhoud | -6 | -7 | -12 | -5 |
Gebruik openbaar groen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Riolering | -4.927 | -4.906 | -5.066 | -160 |
Totale Baten | -8.014 | -8.275 | -8.497 | -222 |
Mutatie reserves | 60 | -277 | -285 | -8 |
Resultaat | 3.844 | 3.707 | 4.284 | 577 |
Openbare verhardingen
Er is een inhaalslag gemaakt om de data van de Openbare Ruimte in het beheersysteem te verwerken en er is een koppeling gerealiseerd tussen het beheersysteem en de Basis Registratie Topografie (BGT). Dit wordt in 2021 verder geoptimaliseerd en daarbij is het van belang om de data ook op orde te houden. De samenwerking tussen Ruimtelijk Beheer en ECGeo is hierin van belang. De kosten hiervoor waren vooraf niet voorzien en bedroegen voor wegen circa € 18.550 exclusief jaarlijkse licenties en ECGeo kosten.
Het aantal beschadigingen aan wegen en bebording door onder andere ongevallen of vandalisme waren in 2020 redelijk hoog. De schadeposten voor wegen en bebording bedroegen in 2020 circa € 35.000. Gemeente Leudal is aangesloten bij de kennispartner NODR, zij proberen jaarlijks een deel van deze schades te verhalen. Schades als gevolg van vandalisme aan objecten in de buitenruimte kunnen vaak niet verhaald worden. De vergoeding vanuit NODR in 2020 bedraagt circa € 18.500.
Door de werkzaamheden van de netbeheerders, onder andere WML en Enexis zijn er doorsteken in de weg gecreëerd, deze herstellingen worden normaliter een jaar later hersteld. De herstellingskosten zijn bijna gelijk aan de baten (de degeneratiekosten). Daarbij zijn de degeneratiekosten uit de leges (BSGW) ook als vergoeding opgenomen.
Door bovenstaande redenen zijn de baten hoger uitgevallen dan op voorhand ingeschat, daarentegen zijn er dan ook meer kosten gemaakt.
Verkeersbeleid
Gemeentelijk verkeers-, en vervoersplan (GVVP)
In 2020 is in maart na een reguliere aanbestedingsprocedure opdracht gegeven aan adviesbureau Mobycon voor het opstellen van het mobiliteitsplan 2021 – 2025. Medio 2021 wordt het nieuwe GVVP / Mobiliteitsplan voorgelegd aan de gemeenteraad.
In het kader van projecten is in 2020 het kruispunt Parallelweg – Schoorstraat naast de spoorovergang qua veiligheid verbeterd. In de afgelopen jaren was dit kruispunt een van de locaties binnen de gemeente Leudal met het hoogste aantal ongevallenregistraties. Sinds de uitvoering zijn er geen ongevallen meer gemeld op deze locatie.
Verder is de voorbereiding en de onderzoeken gestart voor de verlegging van het kruispunt Staldijk – Boerderijweg in Heibloem. De uitvoering hiervan zal eind 2021 afgerond zijn. Vanuit het GVVP is in 2020 tevens de Hunnissenstraat in Ell in het kader van de landbouwroutenetwerken verbreedt en geoptimaliseerd.
Openbaar groen en water
In het buitengebied zijn de gemeentelijke bermen en sloten onderhouden, waarbij rekening is gehouden met onder andere de verkeersveiligheid en de ecologische waarde van de bermen. Op enkele locaties was sprake van overhangende groen wat is verwijderd en onder de hoogspanningstracés zijn extra werkzaamheden uitgevoerd. Daarnaast is extra onderhoud uitgevoerd bij de jachthaven in Neer. Voor het toezicht is gebruik gemaakt van een module van het beheersysteem van de aannemer. Op enkele locaties is het bermbeheer aangepast. Dit is gebeurd om natuurlijke bestrijding van eikenprocessierupsen te bevorderen en de biodiversiteit te verhogen in de bermen. Hiervoor heeft ook afstemming met Studiegroep Leudal en Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid (IVN) plaatsgevonden. Daarnaast zijn ten behoeve van de natuurlijke bestrijding van eikenprocessierupsen 600 mezennestkasten en 50 vleermuisnestkasten opgehangen in de openbare ruimte.
Door een storm in augustus 2020 heeft de gemeente extra kosten gemaakt om de stormschade herstellen. Omgewaaide bomen zijn verwijderd en beschadigde bomen zijn hersteld. Daarnaast zijn ook extra kosten gemaakt voor het afvoeren van de verwijderde bomen en het vrijkomend stam- en takhout. Ook zijn gedurende het jaar een aantal bomen verwijderd die waren afgekeurd in verband met de boomveiligheid.
Omdat het beheersysteem nog niet up-to-date is en nog niet aansluit op de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is in 2019 gestart met het actualiseren van het beheersysteem. Dit is in 2020 gecontinueerd. In 2020 is daarom ook gestart met een inventarisatie van alle gemeentelijke bomen, staande in de openbare ruimte. Deze inventarisatie in is december 2020 afgerond. Daarnaast heeft de koppeling tussen de BGT en het groenbeheersysteem tot gevolg gehad dat verschillende groenelementen (circa 18.000) opnieuw ingetekend moesten worden. Deze mutaties zijn door ECGeo verzorgd. Deze mutaties worden in 2021 afgerond. In verband met het droge voorjaar en de droge zomer in 2020 zijn de recent aangeplante plantsoenen en bomen, jonger dan 3 jaar, regelmatig voorzien van water. Hierdoor is uitval van bomen en struiken beperkt gebleven. Voor het watergeven van deze plantsoenen en bomen zijn extra kosten gemaakt.
Omdat in 2020 de centrumgebieden door de aannemer zijn meegenomen met de onkruidbestrijding op verhardingen (werd voorheen uitgevoerd door de Eigen Dienst) en in het beheersysteem niet alle verhardingen zijn opgenomen zijn de geactualiseerde hoeveelheden verrekend met de eindafrekening. Dit heeft ertoe geleid dat de totale kosten hoger zijn uitgevallen.
Voor onderstaande zaken was de intentie om voor de kosten een bedrag uit het groenfonds te onttrekken:
- project biotoopverbetering kamsalamander;
- blouw en plaatsing 50 grootoorvleermuiskasten;
- bouw en plaatsing 10 insectenhotels;
- gemeentelijke bijdrage project bloemrijke bijen- en vlinderoases;
- uitvoering weidevogelbescherming.
Dit alles te samen resulteert in een tekort ad € 128.000
Landschapsbescherming
Bosgroep Zuid-Nederland
De gemeentelijke bos- en natuurterreinen zijn onderhouden op basis van het Werkplan 2020. In het natuurgebied Heijkersbroek te Ell is en klimaatbuffer gerealiseerd.
Stichting IKL
De hakhoutbrigade heeft regelmatig onderhoud uitgevoerd aan de landschapselementen in de gemeente. Verder heeft Stichting IKL verschillende (burger)initiatieven opgepakt. In verband met de Corona-maatregelen zijn buitenactiviteiten soms op een aangepaste wijze uitgevoerd. In 2020 heeft daarom geen aanplant van bomen in het kader van Boomfeestdag plaatsgevonden samen met de basisscholen. De locaties die al in voorbereiding waren voor Boomfeestdag zijn door Stichting IKL en vrijwilligers aangeplant.
Beheer Riolering
Het aantal schades aan riolering was in het jaar 2020 ten opzichte van voorgaande jaren erg hoog. Dit resulteert in een overschrijding van uitbestede werkzaamheden riolering zowel in klein als groot onderhoud. Tevens zijn in 2020 Nen-keuringen uitgevoerd voor alle elektrotechnische installaties. De Nen-keuringen worden 1 keer per 5 jaar uitgevoerd. Onveilige installaties zijn adequaat hersteld dan wel vervangen. Dit resulteert in een overschrijding van € 57.453.
Begin 2020 stelde de raad een nieuwe subsidieverordening vast waarmee de gemeente particulieren blijft stimuleren om hun hemelwater af te koppelen door hiervoor subsidie te verlenen. In 2020 hebben wij € 50.000 meer aan subsidie uitgekeerd dan begroot. Echter ontvangt de gemeente nog € 16.651 aan DHZ-bijdrage en € 24.977 aan WL/Prov-bijdrage. Aangezien meer dan 80% van de eerste toekenning is gesubsidieerd is een 2de toekenning bij het Waterschap Limburg aangevraagd. Indien de middelen van de subsidie nog toereikend zijn, worden deze in 2021 uitgekeerd.
Het saldo van de kosten en opbrengsten voor riolering worden gestort dan wel onttrokken aan de voorziening rioolheffing. Dit jaar is derhalve € 133.000 onttrokken aan de voorziening. Door stortingen in voorgaande jaren is de voorziening nog toereikend voor de dekking van het GRP.
Speelvoorzieningen
Het afgelopen jaar is een bedrag van € 46.000 overgebleven ten behoeve van de speelvoorzieningen. In afwachting van beleid, worden enkel de hoogst noodzakelijke en wettelijk verplichtte werkzaamheden verricht. In 2020 is door de raad een extra bedrag beschikbaar gesteld voor 2021 om dit beleid tot stand te brengen.